Stichting

De stichting Keep Them Landing beheert en onderhoud het voormalig varend erfgoed van de Koninklijke Marine en dan in het bijzonder van het Korps Mariniers. Op dit moment bestaat de vloot van de stichting Keep Tem Landing uit verschillende landingsvaartuigen van het type MKII waarvan drie operationeel inzetbaar zijn voor de diverse evenementen. De stichting Keep Them Landing, ook wel afgekort als KTL, wordt volledig op vrijwillige basis gerund door vele vrijwilligers welke allemaal hebben gediend bij de koninklijke marine en of het korps mariniers. De stichting Keep Them Landing onderhoud een warme band met de Koninklijke Marine. Ook maakt de stichting Keep Them Landing regelmatig gebruik van de diverse marinekazernes voor opslag van de diverse onderhoudsgoederen en of liggen de landingsboten afgemeerd op de marinekazerne te Den Helder, Vlissingen of Amsterdam. Geschiedenis Sinds er mariniers zijn, is er behoefte aan kleine vaartuigen die mariniers aan land kunnen zetten. In de zeiltijd en zelfs in het begin van het stoomtijdperk werden mariniers aan land gezet met sloepen, die ze zelf naar het land roeiden. In de Tweede Wereldoorlog verschenen voor het eerst de landíngcrafts: platbodems met aan de voorkant een brede klep om zover mogelijk het strand op te komen en om mariniers aan land te zetten.

LCA

Tot halverwege de jaren zeventig van de 20e eeuw heeft het Korps Mariniers met de Landing Craft Assault (LCA) gevaren. De Stichting Keep them landing is nog in het bezit van een exemplaar van dit type landingsvaartuig.

(NL)LCVP type Mk I LCVP_Dutch_Marines

Het (NL)LCVP type Mk I is het eerste in Nederland gebouwde polyester landingsvaartuig. Van dit type zijn er rond 1964 tien in gebruikgenomen. Dit type was tot halverwege de jaren negentig in gebruik bij het Korps Mariniers. Begin jaren tachtig zijn er 5 stuks geschikt gemaakt voor operaties in het artisch gebied. Dit vaartuig kon een peloton mariniers aan land zetten en had een mitrailleur als bewapening. De stichting Keep them landing heeft sinds 2005 een vaartuig van dit type in eigendom de (L9513) en de stichting Promotie Maritieme Tradities heeft sinds 2004 de L9512 in bezit.

(NL)LCVP type Mk II

Van het type (NL)LCVP Mk II werden er zes in gebruik genomen in de jaren tachtig (1984). Deze zijn sinds 2009 niet meer in actieve dienst. De L9533 was omgebouwd tot calamiteiten vaartuig en in dienst bij het Korps Marinebrandweer te Den Helder tot 2009, daarna overgenomen door de stichting Keep Them Landing nadat deze was gezonken. De L9532 is destijds aan de stichting Keep Them Landing geschonken. De L9534 is in 2012 geschonken aan de Defensie Requisieten Commissie maar in bruikleen bij Keep Them Landing. Drie van deze vaartuigen werden ook gebruikt bij de VN missie UNMIH in Haïti. Technische Gegevens1280px-NL_LCVP_II
  • Gewicht: 14000 kg
  • Max. belading: 4300 kg of 1 Landrover met aanhangwagen of 30 bewapende en uitgeruste mariniers
  • Lengte: 16 meter
  • Breedte: 4,2 meter
  • Hoogte: 3,9 meter
  • Diepgang achter: 1,2 meter
  • Diepgang voor: 0,35 meter

(NL)LCVP type Mk III

Zes vaartuigen van het type (NL)LCVP Mk III werden in de jaren negentig in gebruik genomen bij het Korps Mariniers.Vaartuigen van dit type hebben een bemanning van drie personen (een SGTMARN, een KLPMARN en een marinier). Ze hebben een bewapening van een mitrailleur Browning 0.50 (12,7 mm). Er kunnen maximaal vijf van deze landingsvaartuigen meegenomen worden door Hr. Ms. Rotterdam (of twee LCU's en drie LCVP's Mk III). Techinsche gegevensNL_LCVP_III
  • Gewicht: 23.000 kg
  • Max. belading: 7.000 kg of 2 landrovers of 1 BvS-10 Viking of 34 bewapende en uitgeruste mariniers
  • Lengte: 16,9 meter
  • Breedte: 4,72 meter
  • Hoogte: 8,1 meter
  • Diepgang achter: 1,2 meter
  • Diepgang voor: 0,45 meter

(NL)LCVP Mk V C

In 2008 is dit type landingsvaartuig in dienst genomen ter vervanging van alle type Mk II en Mk III. De marine heeft in totaal 12 van de Mk V C in dienst. Het is gebaseerd op het Engelse type (UK)LCVP Mk V (A & B). De (NL)LCVP, type MkV(c)is gebouwd door scheepswerf Visser in uit Den Helder. Hr. Ms. Rotterdam voert drie van deze vaartuigen mee in het dok (naast 2 LCU's) en Hr. Ms. Johan de Witt heeft vier Mk V C's in de davits. Technische gegevens
  • Breedte (romp) 4,27 m
  • Diepgang (gem) 0,65 m
  • Lengte (romp) 15,7 m
  • Waterjetvoortstuwing 2 x Ultrajet 410
  • Laadcapaciteit 8,2 ton
  • Motor/Voortstuwing 2 x Volvo Penta 423 kWh
  • Snelheid beladen > 20 knopen
  • In gebruik bij: Koninklijke Marine, Korps Mariniers
Het landingsvaartuig heeft een drie koppige bemanning en kan in totaal 35 bewapende mariniers vervoeren. Ook is het mogelijk om i.p.v. mariniers 2 landrovers of 1 BV-206 te vervoeren